Urmakarens värld av Love Kölle

Välkommen till Oltona, myllrande kejserlig huvudstad i det Borgoviska imperiet. Staden är som en korsning mellan ett förvuxet Wien eller Budapest i förra sekelskiftets Österrike-Ungern och China Miévilles New Crobuzon. Det är steampunk, det är New Weird. Det Borgoviska imperiet existerar i ett parallellt universum och tidsepoken påminner mycket om vårt 1800-tal men med inslag av modernare ting. Det är en repressiv stat där klyftorna mellan den förmögna adeln och proletärerna i kåkstäderna i utkanterna av Oltona är avgrundsdjup och där anarkisterna vinner kraft i antal hela tiden. Imperiet härskar också över fjärran kolonier. I imperiet frodas vetenskaperna av alla sorter och gränsar ibland till både alkemi och magi. Här skapas de mest bisarra skapelserna av maskinmänniskor och korsningar mellan livsformer.

Jag har alltid tyckt att Love Kölles språk är föredömligt, från noveller i olika antologier och tidskrifter till hans Burroughs-doftande 'Rymdvoodoo vid Apacheravinen!" som utkom på Sigill förlag förra året. Han är, enligt mig, en av den svenska fantastikens främsta stilister och därtill en berättare och nyskapare av rang. Det här är det bästa jag läst av honom, hittills. Det är underhållning, samhällskritik och ett gediget världsbygge. Det känns ibland som alternativhistoria och ibland som en helt egen värld (läs: Miévilles Bas-Lag). Den rödaste tråden genom dessa noveller/romankapitel är den som handlar om poliskvinnan Odella Augustine vars personliga problem är att förmågan att uppfatta tiden som linjär upphävts av ett implantat insatt av maskinmunkarna i Glaskatedralen efter att hon skjutits till döds av en okänd gärningsman. Mellan kapitlen som följer Odella får vi möta ett antal karaktärer av olika profession som med sin berättelse fyller i våra luckor vad gäller Oltona och det Borgoviska samhället. Vi får en mustig historia som spänner från de spännande karaktärernas individuella liv till globala händelser. Här finns professor Zenith som får hela kvarter i Oltona till skänks av kejsaren vilka läggs under en stor kupol, hundra meter hög, där vildmark får breda ut sig som Zenith befolkar med allehanda varelser som hämtade ur ett bestiarium. Hans antagonist sedan universitetsåren är Ragasso, sociologen, som har en tro på människans inre godhet och till slut får nog av Oltona och ger sig med sina följare iväg till en ö där han grundar ett utopiskt samhälle.

Ett kapitel, eller novell, behandlar Infektionisterna som var vetenskapsmän specialiserade på biologiska stridsmedel som sadlade om och blev konstnärer dock inte av det konventionella slaget. De använde sina kunskaper för att skapa konstverk med hjälp av konstruerade sjukdomar. Konsten utövas på levande varelser. Exemplen är otroligt bisarra som "Brinnande hår" där verket/sjukdomen angriper offret på så sätt att huvudets hårväxt självantänder. Ett annat exempel är "Monsieur Mer" där den insjuknade förvandlas till en vattenlevande orm med horn i pannan.

Love Kölle är en egensinnig berättare och en av svensk fantastiks främsta stilister, enligt mig, vilket bevisas av denna bok. 'Rymdvoodoo ...' var en kul surrealistisk skröna medan 'Urmakaren ...' känns som en synopsis till något mycket större så följaktligen har den invändning jag har att komma med att göra med formatet: denna samling klockar in på åttio sidor. Med tanke på det spännande världsbygget och de starkt tecknade karaktärerna vill man att boken ska vara tre, fyra gånger så tjock. Så Love, kom igen, ge oss nu romanen om Oltona.

 

Urmakarens värld / Love Kölle - Utgivning: 2015 | ISBN: 978-91-87819-10-0 | Sigill Förlag

15 okt 2015