The New Weird av Ann & Jeff VanderMeer

Detta är inte en fiction-antologi och inte heller en essä-bok som diskuterar termen The New Weird. Den är både och plus mycket mer. Den är intressant först och främst för att den inte (medvetet) försöker pusha för en ny label, en egen hylla i affären. Den diskuterar, med avstamp i 2003 då M. John Harrison kastade in denna pinne i brasan, om det ens existerar en rörelse som kan kallas The New Weird. Ann och Jeff VanderMeer som är antologins redaktörer har sedan gått bakåt i tiden från 2003 och framåt för att hitta exempel på vad som skulle kunna vara exempel på New Weird. De, och de andra essä-författarna i boken, argumenterar runt begreppet och det råder konsensus om att man inte vill smacka på en ny label på vissa författare och böcker. Det är tvärtom mycket kritik mot just denna labeling som förlagen älskar vilket också leder till gettofiering och nära på stigmatisering för vissa författare att få labeln sf eller fantasy på sina böcker. Jag håller med om detta och för mig är de labels som är mer eller mindre gettofierade de gamla vedertagna: Sf, Fantasy och Horror. Vi som läser fantastik kan nog bortse från eller se bortom denna marknadsföring men för någon utomstående (utanför gettot alltså :) finns nog ofta en förutfattat mening om vad dessa labels står för. Sf = rymdskepp, aliens och framtid, Fantasy = heroisk fantasy med Tolkien som någon slags gudfader, Horror = zombies, monster och klägg. När det gäller subgenrerna (Cyberpunk, Space Opera, New Space Opera, Urban Fantasy, New Wave, Slipstream, New Weird) är de enligt mig kanske mer rörelser än labels även om flera av dem är på väg mot eller redan har sin skylt på hyllan i affären. Detta fenomen existerar ju även utanför fantastiken, deckare, thrillers, romance etc. Jag har själv skrivit texter med övernaturliga inslag (ok Fantasy), kontrafaktiska inslag (aha Alternativhistoria), ej uppfunna gadgets (japp, Sf) och nordiska naturväsen (ok Urban Fantasy) som mestadels utspelat sig på landsbygden (eh ... Agrarian Fantasy?). Så vad är det för något? Jag är själv emot labels men i nästan varje recension jag skriver hittar jag, inkonsekvent nog, något av dessa termer. De hjälper mig trots allt att beskriva texten och göra jämförelser med andra böcker. Det som är intressant med just New Weird är att den är genreöverskridande och det i sig kan ju vara en rörelse inom fantastiken, att just bryta dessa ganska muromgärdade labels. Jag tycker just Fantastik möjligen kunde få vara label som beskriver texten som genreöverskridande, punkt (nu blev det inkonsekvent igen :). Bokens diskussioner och essäer är intressanta men jag vill också ta upp några av novellerna som jag tycker är bra oavsett om de är New Weird eller inte. Den första sektionen är kallad Stimuli och här hittar vi de äldre texterna från 80- och 90-talet, den äldsta från 79. De jag gillade här var främst "The Luck in the Head" av M. John Harrison från hans Viriconium Nights. Berättelsen utspelar sig i Uroconium som är en stad med en arena i centrum där allehanda groteska saker verkar utspela sig. I fjärran kan ruinerna av en gammal stad anas, skyskrapor? En magisk damm spelar en viss roll och huvudpersonens drömmar styr hans handlande. Det verkar förutbestämt att han ska skaka om detta samhälle styrt av en drottning, Mammy Vooley, som paraderas omkring i staden veckovis. Huvudpersonen får en gåva av en mystisk, maskförsedd varelse i form av ett vapen. Jag ska inte avslöja handlingen för mycket. Allt är skrivet med ett flödande språk med mycket bisarra och groteska detaljer och det för mig till nästa novell, "The Braining of Mother Lamprey" av Simon D. Ings, först publicerad i Interzone 1990, som också beskriver en, om möjligt, ännu mer bisarr värld där vår tid (?) verkar ha ersatts av en värld av magi och blodtörst. Barn hålls i en inhägnad och lever som människoätare, kroppsdelar kan få eget liv och även här finns en individ som styr med hjälp av magi, en så kallad psychokine. Det är skräck av den grisiga sorten men mycket välskrivet. Den tredje novellen är från Clive Barker och heter "In the Hills, the Cities", från The Books of Blood, Vol 1. Den här utspelar sig i vår värld där ett par bilar genom Jugoslavien och träffar på något helt bisarrt i form av två städer som slåss på ett mycket annorlunda sätt. Den har en ännu mer obehaglig och påtaglig skräckatmosfär än de två tidigare nämnda novellerna just för att den utspelar sig i en tämligen normal kontext.

Novellen "Jack" av China Miéville inleder nästa sektion, kallad Evidence, och är hämtad från hans samling Looking for Jake and Other Stories, 2005. Här är vi i Bas-Lag-universat och i New Crobuzon känt från KKPerdido Street Station och andra romaner. Den berättar om Jack, en av de Remade-brottslingar som blivit folkhjälte. Den är skriven i första person och personen är Jacks vän men allt är inte svart och vitt vad gäller det. Det är en bra intro-text till Bas-Lag och man vill gärna läsa mer från den världen. "Immolation" av Jeffrey Thomas ur hans samling Punktown från 2000 gillade jag också för dess världsbygge, en dyster framtid där människan spridit sig till andra planetsystem men inte verkar ha lärt sig mycket på vägen. Detta är mörk sf med mycket beskrivande paralleller till vår egen tid och värld. "Watson´s Boy" av Brian Evenson är en obehaglig historia om en pojke som lever i en värld av korridorer och dörrar. Han samlar nycklar som han hittar längs golvet. Hans mor är sängliggande i ett av rummen som är öppna, hans far vandrar runt och konfronterar sin son med jämna mellanrum. Vi får intrycket av att han anser sin son vara mentalt utvecklingsstörd. Fadern är besatt av råttor och deras liv kretsar kring skräcken för att råttorna ska anfalla. Det är en klaustrofobisk text som nästan är plågsam att läsa men dess originalitet gör att man inte kan avbryta. Från KKEvent Horizon 1999 kommer Jeffrey Fords "At Reparata" som är en hejdlöst rolig novell med kufiska karaktärer som lever vid hovet hos en pirat som blivit kung. Den är också djupt sorglig och beskriver kungens förlust av sin älskade drottning. Sorgen blir till slut fysiskt manifesterad på ett skruvat sätt. Nästa text är inte en novell utan hämtad ur Steph Swainstons romancykel om The Castle, närmare bestämt ur den tredje romanen The Modern World från 2007 och det märks i och med alla lösa trådar och oförklarade begrepp men det fungerar ändå. Man får en inblick i denna värld och sekvensen beskriver en vild jakt genom världar och dimensioner som tar andan ur en med sin detaljrikedom och fart. Jag har ännu inte läst hennes romaner men detta fick mig att vilja göra det. Bakom rubriken Laboratory finns antologins slutkläm där redaktörerna bett sju författare att skriva en stafettnovell. Det är författare som kanske inte associeras med termen New Weird och redaktörerna ville se hur de medvetet skulle gestalta New Weird. Resultatet är ganska underhållande även om det blir lite ryckigt med sju olika stilar.

The New Weird är sammanfattningsvis en mycket bra bok med litterära diskussioner och analyser ur olika synvinklar och från olika delar av fantastikvärlden. Dessutom med en hel del mycket bra fiktion.

The New Weird / Ann & Jeff VanderMeer - Utgivning: 2008 | ISBN: 978 1 892391 55 1 | Tachyon

8 aug 2014