Kafkapaviljongen av Tony Samuelsson

 

2009 kom romanen 'Jag var en arier' och jag läste den då eller möjligen 2010. Jag minns inte handlingen jättetydligt men i stora drag. Och jag minns absolut stämningen i den boken mycket tydligt. Jag tyckte den kändes mycket trovärdig i ett alternativhistoriskt perspektiv och även vad gäller de moraliska dilemman karaktärerna ställdes inför. Huvudpersonen den gången var Thomas Robladh, sportjournalist och son till talmannen i Tredje Rikets parlament beläget i Stockholm. Denna gång är det hans biologiske far, Sigge Eriksson, författare, som är huvudperson. De båda romanerna har en parallell handling som utspelas 1976 där trådarna går i varandra mellan romanerna mycket stilfullt.

'Kafkapaviljongen' har dock en mer utförlig berättelse än den tidigare romanen vad gäller hur Sverige blev en del av Tredje Riket efter att Tyskland vunnit andra världskriget genom att ha krossat Sovjetunionen, tack vare Japans framgångar i Sibirien, och efter separatfred med Storbritannien. Vi får följa Sigges uppväxt och de första stegen som författare på fyrtiotalet under ett hårdnande klimat vartefter Tyskland radar upp framgångar i kriget. Flera historiska personer figurerar, främst Stig Dagerman och Eyvind Johnson, som blir förgrundsgestalter för motståndet mot nazifieringen av Sverige. Kapitlen växlar mellan fyrtio- och femtiotal och 1976 och ju längre romanen lider ju grymmare saker uppdagas om tiden vid slutet av kriget och strax därefter. Sigge stämplas som brottsling och tas av den nya Säkerhetstjänsten men hans fysiska och mentala lidande lättar efter att han valts att ingå i ett projekt där syftet är att skola om författare till regimtrogna skribenter. Det är mycket intressant att följa de moraliska konflikter som uppstår och vad det betyder att vara författare i ett totalitärt samhälle. Allt är inte svart och vitt och det känns trovärdigt att vi alla har gränser för vad vi kan utstå, fysiskt och mentalt, innan vi ger upp våra ideal. Hur han också förklarar sättet på vilket den totalitära staten vill gömma undan och på något sätt rättfärdiga sig själv är intressant och även hur befolkningen ibland vill glömma, eller leds att tro det i alla fall, hemska saker för att kunna gå vidare utan samvetskval.

Sigge väljer att rätta in sig i ledet och han gör avbön i tron om att han är bärare av en friare litteratur tills läget ändras i framtiden. Han leds att tro att när allt stabiliserats så ska censur och stelbenthet lätta och litteraturen frigöras igen. Han hävdar under hela tiden att han är demokrat men sitter samtidigt i det nazistiska parlamentet. Den balansgången blir ofta övermäktig när han måste göra ett val. Han betraktas lätt suspekt fortfarande av de styrande och som medlöpare av de som konsekvent valt motståndet. Men motståndet ebbar ut med decennierna, skoningslösa utrensningar och krossande av motståndsgrupper rotar ut det mesta, men inte allt. En händelse som involverar en återupprättad författare som suttit i arbetsläger i det nya nazistiska Ryssland ställer allt på sin spets till slut och Sigge ser en möjlighet att äntligen stå upp för sina ideal i elfte timmen.

Boken behandlar också Sigges kärlek till Nina, en viktig kugge i motståndsmaskineriet på fyrtiotalet, och relationerna mellan hans författarkolleger. Innan han interneras hinner han, via Nina, delta i aktioner som innefattar allt från spridandet av misshaglig litteratur till att hjälpa svenska judar att gömma sig och att slippa ut ur Sverige. Det är intressant att följa hur stämningen förändras generellt i Sverige efter Tysklands seger när de svenska nazisterna och fascisterna blir alltmer högljudda och folk i allmänhet lägger sig till med åsikter som hade varit helt främmande för dem några år tidigare. Nazisternas världsbild vad gäller diktaturens överlägsenhet och uppdelningen av människor i bättre och sämre "raser" sipprar in det allmänna medvetandet med skrämmande lätthet.

Det är en stark roman, starkare än 'Jag var en arier' på många sätt, som lämnar avtryck i tankarna och den behandlar konstens roll och livsavgörande ställningstaganden på ett övertygande sätt. Jag har läst att det möjligen ska bli en trilogi men även om det inte blir så står dessa två romaner starka i sig med ett riktigt avslut. Jag hoppas dock att det blir en tredje roman, det känns som om den behövs. Från 2009 då den första boken kom har det hänt en del saker i Sverige som jag tycker kändes obehagligt bekanta när jag läste 'Kafkapaviljongen' nu 2015. Även i vår verkliga tidslinje sipprar gamla unkna tankesätt in i det allmänna medvetandet på grund av de snabbt växande, lätt maskerade, fascistiska krafterna.

 

Kafkapaviljongen / Tony Samuelsson - Utgivning: 2014 | ISBN: 9789146225256 | Wahlström & Widstrand

14 aug 2015